søndag 12. desember 2010

"Julekaker"

Vi baker ikke julekaker hos oss - bortsett fra pepperkaker da! Det er jo tradisjon:) Istedet baker vi andre kjeks og kaker som vi liker supergodt, og siden vi bare lager de i jula blir det julekaker:) En av favorittene er biscotti! Jeg har funnet oppskriften i Tines julehefte.





Grovhakk nøttene. Vask appelsinen og riv skallet. Rør smør, sukker og vaniljesukker mykt (jeg bruker romtemperert smør). Tilsett egget og rør om. Vend i nøtter og appelsinskall. Bland hvetemel og bakepulver og arbeid dette inn i deigen (Jeg bruker aldri hele melmengden. Blir deigen for tørr er den vanskelig å rulle ut, så ha i litt og litt). 


Del deigen i fire like store biter og trill pølser så lange som stekeplaten. Trykk dem litt flate. Stek midt i ovnen og avkjøl litt på platen. Senk temperaturen i ovnen til 50 grader. Skjær lengdene på skrå til små kaker (mens de fortsatt er varme) og legg dem med snittflaten opp. Sett dem i ovnen, og la de "tørke" til de er helt tørre og sprø. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks.


Sånn ser de ut når de er ferdige:)



Jeg synes det er koselig å gi bort julekaker som "vertinne-gaver" i Desember. Jeg har noen kjeks i cellofanposer og pynter med en koselig hilsen og julepynt.




Til slutt et lite bilde av min veldig entusiastiske pepperkakebaker!


Finere bakerharepus finnes ikke:)

5 kommentarer:

  1. Nei så skjønn!!!
    Gleder meg til prinsessa mi kan være med å bake.
    Må prøve de kakene en dag, hørtes gode ut.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Åh, så fin venninnegave. Og det bakebildet er det søteste jeg har sett. For en skjønning!
    klem

    SvarSlett
  3. Hei og takk for biscotti-tipset! Her er det heller ikke 7 sorter i hus til jul, vi er også mer pepperkakefans. Vi har allerede bakt, stekt og spist opp første ladning, må vel ha enda en bakekveld. Men ellers er jeg verdens dårligste mor som pga. travel helg sender med barna boller istedet for Lussekatter som det står på beskjeden fra skolen. Ja, ja... Jeg har jo alibiet at barna er halvt greske, så jeg tenker vi sier at dette er typiske greske Lussekatter:-)

    Adventshilsen fra Maratonjenta!

    SvarSlett
  4. Haha, verdens mest entusiastiske pepperkakebaker! De peppekakene gleder jeg meg til å smake når vi kommer på besøk! Og det er heldigvis ikke så lenge til nå! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails