torsdag 23. februar 2012

Heklet clutch - og oppskrift!




Jeg har hatt lyst til å hekle meg en clutch helt siden jeg så dette innlegget hos Bare Wunderbar. Hun har kjøpt oppskriften hos Yarnfreak, men sære meg måtte selvfølgelig lage mitt eget mønster.
Og det deler jeg nå med dere:)

Jeg har brukt Drops Extra Fine Merino (jeg rekket opp et stusselig forsøk på en vest til lillegutt). Anbefalt nålestrl er egentlig 3,5-4, men jeg har brukt heklenål nr. 3 for å få det tettere. Bruk det garnet du vil og nålestrl som passer til. Ser for meg at bomullsgarn i grunnen kan være greit. Det loer ihvertfall ikke på den svarte buksa;)



Slik gjør du:

Legg opp 40 luftmasker. Hekle så fastmaskerader, snu med 1 LM for hver ny rad. Jeg heklet 54 rader totalt. Dette blir for og bakstykket på clutchen.



Lokket heklet jeg etter diagrammet til det nederste stykket på vesten i denne oppskriften. Det gikk (heldigvis!) opp med et maskeantall på 40:) 5 rader ble det til og jeg heklet første rad i bakre maskeløkke for å få en naturlig brett.



Jeg har prøvd å skrive ned mønsteret, for dere som ikke skjønner dere på å lese diagram, men jeg vet ikke hvor forståelig det er. Forhåpentligvis kan det være til hjelp for noen:)

Rekke 1: Start med 5 lm, 2 staver sammen i første fm, *hopp over 3 fm, i neste fm hekler du: 2 staver sammen - 2 lm - 1 stavmaske - 2 lm - 2 stavmasker sammen* Gjenta fra*-*. Husk å hekle i bakre maskeløkke denne raden, så får du en naturlig brett. (OBS: 2 staver sammen betyr ikke det samme som 2 masker i samme maske - sjekk youtube hvis du ikke vet hvordan du gjør det)
Rekke 2: Her starter du også med 5 lm, men hopper ikke over 3 fm. Hekle istedet *2 stavmasker sammen - 2 lm - 1 stavmaske - 2 lm - 2 stavmasker sammen* i den ene stavmasken (uthevet) i forrige rekke. Forsett slik bortover. Gjenta rekke 2 til ønsket lengde.


For å gjøre clutchen litt stivere og enda finere, festet jeg stoff med vliseline på det som ble innsiden av clutchen. Clutchen blir da fóret. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal sy stoffet fast eller bare bytte det etterhvert som det preller av. Jeg er nemlig ikke så veldig tålmodig når det gjelder å sy for hånd... Latskapen lenge leve;) 



Sy eller hekle sidene på clutchen sammen. Jeg heklet de sammen med fastmasker på utsiden, siden lokket ble litt bredere enn selve clutchen. Synes selv resultatet da ble bra. 





Fest tråder og sy på knapp hvis du ønsker det. 
Hullene i mønsteret på lokket vil fungere som naturlige knapphull.



Clutchen kan varieres i det uendelige; den kan lages større eller mindre - brukes som veske, sminkepung eller toalettmappe - eller kanskje til å ha hekleting i? Den kan være fargerik eller nøytral og hekles med alle mulige hekleteknikker - sjekk f.eks. denne med flettemønster. Eller hva med å bruke det veldig populære sikk-sakk-mønsteret? Som kjent; det er bare fantasien som setter grenser!


Slik ser min ferdige clutch ut:



Hvis du velger å bruke oppskriften, forventer jeg at du linker til bloggen min:)


OBS! Oppskriften er kun til privat bruk 
- det vil si at du hverken har lov til å selge oppskriften eller clutchen(e) du hekler ut ifra den.


23 kommentarer:

  1. Så flott den ble! tusen takk for super idé til svigerinna sin bursdag i mai.. Har garn til overs etter at jeg heklet skjørt og sjal til henne. Veldig kjekt med slike tutorials, har heklet muffins etter din oppskrift, og den var veldig enkel å følge :) Takk for alle inspirerende innlegg på bloggen din!

    SvarSlett
  2. Knallfin Sissel! Du er jo kreativiteten selv du! Klem

    SvarSlett
  3. Utrolig fin..:) Lækre farver!
    Jeg var sammen med Rakel/Bare Wunderbar i sidste uge - og er siden også gået i gang med min egen clutch.. Det bliver man vist afhængig af;)
    Kh Anne

    SvarSlett
  4. Ih hvor er den bare fin!! Og 1000 tak for opskriftenr

    SvarSlett
  5. Så utrolig FLOTT den ble!!! Kjempefin!
    Ååååh... Spørs om jeg får sende mamma
    en link av bloggen din siden jeg er allergisk
    mot hekling (senebetennelse....) : )

    Takk for at du deler,
    og FIN torsdag!

    SvarSlett
  6. Kjempefin! Kan jeg lenke den til bloggen min (italiensk blog)? Jeg bor i Italia og har gjort det de siste 20 årene. Bloggen din er så fin.
    Om jeg kan, så kan det tenkes du får forespørsler om engelsk oppskrift...;-)
    Heidi

    SvarSlett
  7. Kjempefin!!!
    Denne må eg hekle:) Fin som ein liten presang:) Takk for at du lagar oppskrift til oss!

    SvarSlett
  8. Så flott den ble, Sissel! Jeg tenkte også på å lage eget mønster da jeg så denne (har sett den på flere blogger i grunn), men tror jeg likesågodt skal hekle etter ditt;-) Takk for at du deler - du er en knupp! Linker selvfølgelig hvis jeg kommer meg til laging og clutch-blogging!

    Klemmer

    SvarSlett
  9. Hei din kreative sjel!!! :)

    Så herlig denne var!!
    Så flink du er..

    En slik en skulle jeg likt
    å laget selv, men så kreativ er
    jeg ikke ;) *ler*

    Ønsker deg en super kveld!!

    STOR
    KLEM

    SvarSlett
  10. Den clutchen var jo kjempefin!! jeg kan ikke å hekle fint men nå ble jeg så abolutt inspirert til å sy noe lignende....da skal jeg linke til deg hvis resultatet blir bra og bloggbart:-) Hilsen Anne Lise

    SvarSlett
  11. Clutchen er super fin, og hvor er det et sødt for.

    SvarSlett
  12. Avra hvor er den bare flot!!! Jeg ville ønske jeg kunne hækle. Super idé med foer :)

    SvarSlett
  13. Så utrolig lekker! Du er superflink med heklenåla !! :)

    B I R T E

    SvarSlett
  14. Utrolig søtt! Me like:)

    SvarSlett
  15. Tusen takk for kjempe kjekk oppskrift! Jeg er så fornøyd med clutchen jeg har heklet :) Resultatet kan du se her:
    http://senoritavero.blogspot.com/2012/03/heklet-clutch.html

    SvarSlett
  16. Denne var utrolig lekker!! Og så snill du er som legger ut oppskrift, for jeg har nemlig lette etter en slik for å ha hekle- og strikkesakene mine i. Så denne skal jeg kaste meg rundt å prøve på. Og jeg skal selvfølgelig legge ut link til bloggen din når jeg er ferdig ;D

    SvarSlett
  17. Denne var helt nyyydelig! Falt pladask!
    Jeg er på ingen måte noen hekler, men nå har jeg funnet frem nål og tråd og er i gang... Jeg er spent på resultatet for å si det sånn ;)
    Garantert ikke like fin som din :)

    SvarSlett
  18. Så fiiin! Den skal jeg jammen prøve meg på :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails